31 Ekim 2011

Gebze Halkalı arası 1.5 saate inecek!

 Tüpler birleştirildi ve iki kıta deniz altında birbirine bağlandı. Tüplerden saatte tek yöne 3 bin 500 yolcu geçecek. İşte asrın projesi Marmaray'da fotoğraflar ile gelinen son nokta;

Dünya’nın en büyük demir yolu projelerinden biri olan Marmaray projesinde işin yüzde 90’lık kısmı tamamlandı. Nisan ayında batırma tünel tekniği ile boğazın iki yakasını bir araya getirme işlemi tamamlanırken sıra geldi ince işçiliğe…

Tamamen bitirilip faaliyete geçirildiğinde dünyadaki ender demiryolu projelerinden biri ünvanını alacak olan Marmaray, İstanbul’un eziyet haline dönüşmüş olan trafiğinede çare olacak...

Üsküdar – Sirkeci arasında kurulan ve boğaz kısmında bu iki noktadan giriş çıkışları sağlanacak olan proje, son günlerde yaşadığımız acı deneyimler ile tekrardan hatırlamak zorunda kaldığımız deprem gerçeğinede uygun olarak inşa edilmiş. 7.5 şiddetindeki olası bir depremde özel malzemelerin kullanımı ile denizde oluşan her türlü tehlikeye karşı direnç gösterme yapısına sahip olan Marmaray da önlemler sadece deprem ile de sınırlı değil. Olası yangın, su baskınları, havalandırma ve tren arızalarına karşı da her türlü önlem, yapı içerisinde önceden planlanmış…

Haber 7 ekibi olarak Marmaray’daki çalışmalarda gelinen son noktayı denizin 35 metre altında Marmaray Proje Müdür Vekili Zeynep Buket ile konuştuk.


Gebze ve Halkalı’yı birbirine bağlayan ve projenin toplam 76.5 kilometre uzunluğunda bir güzergahı olduğunu söyleyen Marmaray Proje Müdür Vekili Zeynep Buket;
“Marmaray projesi çok bacağı olan bir proje. 63,5 kilometresi yüzeyde 13,5 kilometrelik uzunluğu yer altında. Yer üstündeki hatlar 3 tane bu 3 hattan 2’sinde banliyö (Metro trenleri) kullanılacak 3. hat ise şehirlerarası yük ve yolcu trenlerinin işletmesine ayrılacak. 13,5 kilometrelik yeraltında ki kesimde de 2 tane hat var dolayısıyla yolculuğun yüksek olduğu fix dediğimiz saatlerde (sabah ve akşam saatleri) sadece banliyö trenleri geçecek ama şehirlerarası yolcu trenleride  fix saatler dışında tünelden geçebilecek. Yük trenleri ise yolcu trafiğinin sona erdiği gece saatlerinde de çalışabilecek.” dedi.
İSTANBUL’UN BİR UCUNDAN DİĞER BİR UCU 1.5 SAAT!
Avrupa ile Asya'yı demiryolu ile birbirine bağlayacak olan Marmaray projesinde yüksek kapasiteli toplu taşıma imkânıda sağlanacak. Avrupa yakasında İstanbul Metrosu ile Yenikapı'da entegrasyon sağlanarak, yolcular  Yenikapı, Taksim, Şişli, 4. Levent ve Ayazağa'ya gidebilecekken, Anadolu yakasında ise Ayrılık Çeşme’den entegre olup raylı sistemin olduğu en uç noktaya kadar seyahat edebilecekler.

İstanbul’daki mevcut trafiğin azalmasında da projenin etkili olacağını söyleyen Buket, sözlerine şöyle devam etti:

"Marmaray projesi hizmete girdiği zaman 76 kilometrelik uzunluğu olan tünel ile istanbul’un en uç noktasındaki vatandaşın diğer bir en uç noktaya varması (Gebze ile halkalı) 1.5 saati bulacak ve mevcut boğaz köprülerinin yükü hafifletilecek. Trafiğe çok büyük katkı sağlayacak olan Marmaray çok büyük önem taşıyor."

2025 YILI  İTİBARİYLE TEK YÖNDE 7 BİN 500 KİŞİ TAŞINACAK
Aralık ayı itibariyle ray döşenmesinin planlandığını ve 440 adet yeni araçlar alınacağını bu araçların ise 10’lu ve 5’li diziler halinde olacağını belirten Buket,  bu trenler ile saatte tek yönde 3 bin 500 yolcu taşınabileceğini belirterek sözlerine şöyle devam etti;

"Projede yer alan her iki hat da iki yönde işletmeye müsait şekilde sinyal sistemiyle donatıldı. Altını çizerek belirtmek istiyorum ki üç hattın üçünün de üzerinde her türlü karışık tren işletmesi yapılabilecek şekilde tasarlandı. Üç hatta karışık tren işletmesine hizmet verebilecek."
TÜRKİYE’DE BİR İLK GERÇEKLEŞTİ
İstanbul Boğazı'nın altındaki iki hatlı demiryolu geçişinde Avrupa yakasında bulunan Eminönü ilçesi ile Asya yakasında bulunan Üsküdar ilçesi arasında bağlantıyı oluşturacak. Türkiye de ilk defa ‘Batırma Tünel’  tekniğinin kullanıldığını ve Japon mühendisler ile birlikte çalışarak hem tasarım hem mimari açıdan çok öğretici olduğunu söyleyen Buket sözlerine şöyle devam etti:
"İstanbul boğazının altından geçmek için iki yöntemimiz vardı biri delme tünel biri batırma tünel tekniği kullanılarak. Delme tüneli düşündüğümüz zaman tüneli daha da derinleştirmek lazım yani kara da yapılan tünellerin daha derin olması demek. Resme bütün olarak bakıldığın da batırma tünel hem maliyet hem teknik açıdan en uygun olanı olarak seçildi."
7.5 ŞİDDETİNDEKİ DEPREME DAYANIKLI!
Deniz altındaysanız iki tane çok önemli konu olduğunu söyleyen Buket,
“Acil durumda ki en önemli senaryolardan biri yangın ikincisi sel su baskını. Gerek tünel içinde gerek istasyonlarda Kuzey Amerika yangın şartnamesi kullanılarak tasarımlar yapıldı. Batırma tüp tünelin içinde iki hattı birbirine bağlayan duvar var. Bu duvarın amacı da tünelde hatlardan birinde acil durum olduğunda yolcuların emniyetli bir şekilde diğer hatta geçirilmesi. Bütün hat boyunca yangına dayanıklı kapılar ve bağlantı noktaları mevcut. Bu kaçışı sağlayacak 1.40 metre genişliğin de yürüme yolları, her istasyonda havalandırma bacaları bulunuyor. Bütün bu önlemler için çok detaylı analizler yapıldı. Tüneller çok güvenli”.
Olası İstanbul depreminde Marmaray projesinde gerek boğaz geçişi gerek diğer tüneller olsun hepsinin 7.5 büyüklüğündeki dayanıklı bir şekilde tasarlandığını söyleyen Buket, “deprem kriterlerimiz çok sağlam.Marmaray öyle bir projeki yerli yabancı çok personel çalışıyor depremsellik anlamında İstanbul içerisinde en sağlam yapılardan biri.”










Hiç yorum yok: